Kansainvälisen investointihankkeen ulkopuolisen työvoiman hallinta haltuun Zeronilla

Asiakastarinat — Blogi —

Zeronilla onnistumiset rakennetaan yhteistyöllä, ratkaisukeskeisyydellä sekä syvällä toimialakohtaisella asiantuntijuudella. Tässä asiakastarinassa käymme läpi, kuinka onnistuimme räätälöimään kattavan palvelukokonaisuuden kansainväliseen investointihankkeeseen ulkomaalaiselle asiakkaalle. Hanke toteutetaan Suomessa vuosien 2024-2028 aikana.

Konsultoinnista merkittävästi laajempaan kokonaisratkaisuun

Suomessa harmaan talouden torjuntaan suhtaudutaan kunnianhimoisesti, minkä vuoksi rakennushankkeiden päätoteuttajien on hyvä olla perillä myös paikallisesta lainsäädännöstä ja toimintamalleista. Hankkeen alkaessa ulkomaisen päätoteuttajan työpöytä on täynnä hankkeen johtamiseen liittyviä velvollisuuksia, minkä vuoksi asiakkaamme lähti selvittämään olisiko yrityksiin ja työntekijöihin liittyvää velvoitteiden hallintaa mahdollista ulkoistaa suomalaista rakennusalan pelikenttää paremmin ymmärtävälle taholle, jotta hankeorganisaation ei tarvitsisi selvittää kaikkea itse.

”He etsivät aluksi konsulttia, joka voisi opastaa sekä suomalaisten velvoitteiden hallinnassa että tarjota opastusta ulkomailta saapuville työntekijöille kuinka veronumero hankitaan. Kuitenkin jo ensimmäisessä kartoituspalaverissa tunnistettiin laajempia työntekijä- ja urakoitsijahallintaan liittyviä haasteita, kun ryhdyimme puhumaan suomalaisesta tilaajavastuulaista sekä ulkomaalaislain velvoitteista kokonaisuutena. Tämän jälkeen oli helppoa viedä keskustelua syvemmälle asiakkaan kanssa”, myyntijohtaja Johannes Leino toteaa.

Kohti keskitettyä urakoitsijahallintaa

Kun kipupisteet ja pullonkaulat oli osoitettu ja työnteko-oikeuksien tarkastamiseen erikoistunut yhteistyökumppanimme Finland Relocation Services otettu mukaan keskusteluihin asiakas pystyi hahmottamaan hankkeen osat prosessimaisena kokonaisuutena. Tämä auttoi myös ymmärtämään kuinka valitun ratkaisun olisi järkevää tukea lainmukaisuuden varmistamisessa kaikkien projektin elinkaaren vaiheiden aikana, ei ainoastaan työntekijöiden saapuessa työmaalle.

Tarjosimme kolmiosaisen ratkaisun:

  1. Zeronin, joka tukee päätoteuttajaa lainsäädännön ja vastuullisten toimintamallien noudattamisessa riskienhallintaa helpottaen.
  2. Back-office-palvelut, jossa Suomen lainsäädännön asiantuntijat tarkastavat niin urakoitsijan tilaajavastuudokumentaation kuin työntekijöiden työskentelyoikeudet Zeronia käyttäen, jolloin päätoteuttajan on mahdollista pitää tärkeä urakoitsija- ja työntekijädata omissa käsissään koko hankkeen ajan.
  3. Lupatoimisto työmaalla, jossa kulkuoikeuksien hallinta ja työntekijöiden henkilöllisyyden tarkastus hoidetaan sujuvasti paikan päällä tarpeen mukaan ja hankeorganisaatio voi keskittyä projektin johtamiseen.

”Kokonaisuuden kannalta oli myös oleellista integroida verkkoperehdytys ja taloushallinto Zeroniin ja lisäksi loimme räätälöidyn työluparatkaisun vaarallisten töiden lupien hallintaan, jotta koko urakoitsijahallinta saatiin Zeronin alle. Toimitimme myös valtavan määrän laitteita ja nyt hankkeen kaikki kulunvalvontalaitteet, pyöröportit ja rekisterikilven lukijat ovat meiltä, millä varmistetaan, että rakennushankkeen ulkokehän hallinta on varmasti kunnossa”, Leino summaa.

Millaisia etuja ulkopuolisen työvoiman hallinnan ulkoistaminen tarjoaa hankkeen päätoteuttajalle?

Keskittämällä ja digitalisoimalla hankkeen tilaajavastuuvelvoitteiden, työnteko-oikeuksien ja työturvallisuuden hallinnan Zeronille päätoteuttaja ei ainoastaan turvaa projektin sujuvuutta vaan ottaa merkittävän askeleen kohti vastuullisempaa tulevaisuutta. Digitalisoimalla ulkopuolisten työntekijöiden onboarding-prosessin yritys voi toimia suunnannäyttäjänä ja osoittaa sitoutumisen eettiseen ja läpinäkyvään liiketoimintaan, mikä parantaa yrityksen mainetta ja auttaa pitkäaikaisten kumppanuuksien rakentamisessa kansainvälisillä markkinoilla.

Lue myös